L-410

L-410 je prvním typem letounu, vyrobeným v podniku LET Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa.

Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému. Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1 300 litrů paliva. Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřícími přístroji.

Základní taktickotechnická data letounu L-410UVP-E

  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 1 380 km
  • Taktický dolet (s maximálním užitečným zatížením): 546 km
  • Maximální rychlost: 357 km/h
  • Cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 380 km/h
  • Ekonomická cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 365 km/h
  • Praktický dostup: 6 320 m
  • Maximální stoupavost: 444 m/min
  • Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 985 kg
  • Maximální užitečné zatížení: 1 650 kg
  • Typ motorů: 2 x Turbolet (Walter) M601E
  • Maximální tah motorů: 2 x 559 kW
  • Rozpětí křídel (včetně palivových nádrží): 19,98 m
  • Délka: 14,42 m
  • Výška: 5,83 m
  • Osádka: 3

Obrazová příloha