L-39 ALBATROS

Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu, označených L-39C, L-39V, L-39ZA, L-39MS a L-39ZO.

Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně. Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa.

Dolnoplošník s tandemovým uspořádáním posádky, klasické celokovové konstrukce je vybaven tříbodovým hydraulicky zatahovaným podvozkem příďového typu. Křídlo lichoběžníkového tvaru má na koncích upevněny palivové nádrže a je vybaveno vztlakovými dvouštěrbinovými klapkami se vzletovou výchylkou 25° a přistávací výchylkou 44°. Na spodní straně křídla je v blízkosti osy letounu umístěna dvojice aerodynamických brzd, vychylovaná pod úhlem až 55°. Trup je tvořen dvěma konstrukčními částmi – přední a zadní. Zadní část s ocasními plochami je odnímatelná. V dielektrickém krytu přídě je uloženo radiotechnické vybavení a kyslíková soustava. Překryt pilotní kabiny je u typu L-39 odklápěný samostatně vpravo.

U novějších následných typů L-59 (původně L-39MS) a L-139 je odklápěný hydraulicky směrem vzhůru dozadu. Tyto typy o maximální vzletové hmotnosti 5700 kg, byly vybaveny výkonnějším motorem DV-2 o maximálním tahu 21,57 kN. Řízení má klasické mechanické s přenosem sil pomocí táhel a pák z obou pilotních míst. Elektrická výstroj je napájena z hlavního generátoru o výkonu 9 kW z akumulátoru, umožňujícího autonomní provoz. Součástí elektrické sítě jsou měniče na střídavé napětí 115 V a 3x36 V. Pohonnou jednotkou je dvouproudový dvouhřídelový motor AI-25TL o maximálním statickém tahu 16,87 kN. Motor je spouštěn vzduchovým generátorem (jednohřídelovou plynovou turbínou) Safír 5. Radiotechnické vybavení letounu je tvořeno rádiovým komunikačním, radionavigačním a identifikačním zařízením. Oboustranné spojení mezi letounem a zemí zajišťují VKV/UKV radiostanice R-832M. K nácviku přistávacího a přibližovacího manévru je využíváno zařízení rádiového systému blízké navigace RSBN-5S a přistávacího systému ILS. Vybaven je rovněž radiokompasem RKL-41, rádiovým výškoměrem RV-5, markerem MRP-56PS a identifikačním zařízením.

Letoun L-39ZA je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným pod trupem. Mimo cvičné úkoly může být používán rovněž k taktickému vzdušnému průzkumu. Verze letounu L-39C je vybavena dvěma křídlovými závěsníky, verze L-39ZA a L-39ZO mají zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých mohou nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu. Verze L-39MS se odlišuje vyšším výkonem a instalací moderního elektronického vybavení a avioniky. Dalším letounem této osvědčené typové řady je L-159 ALCA.

Základní taktickotechnická data letounu L-39 Albatros

  • Maximální rychlost - ve výšce 11 000 m: 850 km/h
  • Maximální rychlost - ve výšce 5000 m: 755 km/h
  • Maximální rychlost - v přízemní výšce: 720 km/h
  • Maximální dolet (bez přídavných nádrží): 1000 km
  • Maximální dolet (s přídavnými nádržemi): 1750 km
  • Praktický dostup: 11 500 m
  • Stoupavost (s výzbrojí): 22 m/s
  • Vytrvalost letu - s přídavnými nádržemi: 3 h 50 min
  • Vytrvalost letu - bez přídavných nádrží: 2 h 30 min
  • Motor: ZMBD Progress (Ivčenko) AI-25TL
  • Tah motoru: 16,87 kN
  • Vzletová hmotnost - maximální: 4700 kg
  • Vzletová hmotnost - optimální: 4525 kg
  • Hmotnost prázdného letounu: 3540 kg
  • Rozpětí křídla (včetně palivových nádrží): 9,46 m
  • Objem přídavných palivových nádrží: 2 x 420 l
  • Délka: 12,13 m
  • Výška: 4,77 m
  • Maximální povolené přetížení: -4 až +8g

Obrazová příloha