Armáda » Technika a výzbroj » Letecká technika » Jak-40

Jak-40

Jak-40 (kódové označení NATO Codling) je ruský třímotorový proudový dopravní letoun. Byl navržen jako náhrada dosluhujících vrtulových letounů Li-2. První prototyp vzlétl 21. října 1966.

Sériová výroba jaku-40, která probíhala v letech 1967 – 1985 dala vzniknout 1000 letounů. Tři proudové motory umožňují vzlet a stoupání i v případě vysazení jednoho z nich a vodorovný let i s jediným pracujícím motorem. Přetlakovaná a klimatizovaná kabina se vyznačuje vysokou mírou variability vnitřního uspořádání. Vzdušné síly AČR mají stroje v konfiguraci pro 18 a 28 cestujících. Pilotní prostor se zdvojeným řízením je vybaven celou řadou rádiových a navigačních systémů pro lety za ztížených meteorologických podmínek a v noci. Jde například o automatický radiokompas ARK-10, radiovýškoměr RV-5, povětrnostní radar Groza 40, systém VOR/ILS a další.

Základní taktickotechnická data letounu Jak-40

  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 2 000 km
  • Taktický dolet (s maximálním nákladem): 1 800 km
  • Maximální rychlost: 600 km/h
  • Maximální cestovní rychlost: (v 7 000 m) 550 km/h
  • Praktický dostup: 8 000 m
  • Maximální stoupavost: 480 m/min
  • Maximální vzletová hmotnost: 16 000 kg
  • Normální vzletová hmotnost: 12 300 – 15 500 kg
  • Hmotnost prázdného letounu: 9 400 kg
  • Užitečné zatížení: 2 300 / 1 360 kg
  • Typ motorů: 3 x Ivčenko AI-25
  • Maximální tah motorů: 3 x 14,7 kN
  • Maximální počet přepravovaných osob: 28 / 18
  • Rozpětí křídel: 25,00 m
  • Délka: 20,36 m
  • Výška: 6,50 m
  • Osádka: 3

Obrazová příloha