Technická data Mi-24 a Mi-24/35

Dvoumotorový bitevní vrtulník, který je určen pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob, případně nákladu s přepravními možnostmi.

Mi-24

Konstrukce je klasické koncepce s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Vývoj vrtulníku byl zahájen v polovině 60. let s využitím dynamické soustavy, pohonných jednotek a dalších komponentů z vrtulníku Mi-8. První prototyp ještě s motory TV2-1 17 vzlétl v září 1969. Charakteristickým znakem Mi-24 je na pilotní prostor navazující nákladová kabina o délce 2,83 m, šířce 1,46 m a výšce 1,2 m. V ní převážený až osmičlenný výsadek může vést palbu svými osobními zbraněmi upevněnými v úchytech otevíratelných bočních oken. Přístup umožňují na každém boku vertikálně otevíratelné dvoukřídlé dveře. Vrtulník je opatřen křídlem o rozpětí 6,536 m, které kromě nosiče zbraňových závěsníků odlehčuje při vyšších rychlostech nosný rotor až o 30%. Je opatřen tříkolovým, hydraulicky zatahovatelným podvozkem s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Pohon zabezpečují motory TV3-117 o výkonu 2 x 1 638 kW.

Mi-24A HIND-A je první, od roku 1972 sériově vyráběná verze. Mi-24D HIND-D je výrazně upravená verze Mi-24A. Do výzbroje byla zavedena v roce 1976. Překonstruovaná dvoumístná pilotní kabina má tandemové a výškové odstupňování pilotních sedaček. Střelec/pilot sedí vpředu, pilot/velitel vzadu. Pilotní kabina má charakteristické vystouplé oblé překryty. Pod přídí je umístěna otočná věž s čtyřhlavňovým rotačním kulometem 9A624 ráže 12,7 mm se zásobou až 1 470 nábojů. Přídavná výzbroj se zavěšuje na čtyři závěsníky. Tvoří ji 4 bloky UB-32 (každý s 32 neřízenými raketami S-5 ráže 57 mm), 4 letecké pumy 100 nebo 250 kg, případně dvě 500 kg pumy nebo stejný počet napalmových nádrží. Použít lze i čtyřnásobné raketnice pro protizemní neřízené rakety ráže 122 mm. Na koncích křídla jsou pak lišty pro 2 x 2 PTŘS 9M 17P systému FALANGA. Mi-24DU je cvičná verze Mi-24D bez příd'ové věže.

Mi-24V HIND-E je další zdokonalená verze, konstrukčně vycházející z typu Mi-24D. Hlavní změna spočívá v použití modernějšího a výkonnějšího naváděcího systému ŠTURM - V s PTŘS 9M 114 (AT-6 SPIRAL), které jsou neseny a odpalovány z 2 x 2 válcových kontejnerů umístěných opět na závěsnících na koncích křídla. Výzbroj vrtulníku byla dále rozšířena o bloky B-8V pro 20 neřízených raket S-8 ráže 80 mm, kanónové kontejnery UPK-23-250 s dvouhlavňovým kanónem Gš-23L a zásobou 250 nábojů, univerzální zbraňové kontejnery GUV9A s možností instalace automatického granátometu 9-A-800 ráže 30 mm nebo jednoho čtyřhlavňového kulometu 9-A-624 ráže 12,7 mm a dvou čtyřhlavňových kulometů 9-A-622 ráže 7,62 mm. Vybaven byl motory TV3-117V s vylepšenými výškovými charakteristikami a možností instalace zařízení pro ochlazování výstupních plynů a až čtyřmi přídavnými palivovými nádržemi o objemu 450 litrů.

Základní taktickotechnická data vrtulníku Mi-24

  • Maximální rychlost: 335 km/h
  • Cestovní rychlost: 260 km/h
  • Maximální přeletová vzdálenost: 900 km
  • Taktický dolet: 160 km
  • Praktický dostup: 4 500 m
  • Stoupavost u země: 750 m/min
  • Únosnost: 2 400 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 8 400 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 12 500 kg
  • Délka s otáčejícími se rotory: 19,79 m
  • Délka trupu: 17,51 m
  • Výška: 6,5 m
  • Průměr nosného rotoru: 17,3 m
  • Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,908 m

Mi-35 (exportní označení typu Mi-24V)

Vrtulník Mi-35 je vyráběn firmou Rostvertol z Rostova na Donu. Vrtulníky Mi-35 používané AČR se od dřívějších Mi-24V liší těmito rozdíly:

  • Motory TV3-117VMA
  • Systém ochlazování výstupních plynů z motorů EVU
  • Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních noktovizorů
  • Družicový navigační systém GPS (typ Garmin-155 XL)
  • Záložní umělý horizont (typ LUN 1241 české výroby)
  • Akumulátory VARTA
  • Odpovídač civilního identifikačního systému (IFF), který umožní lety nad územím ČR bez omezení
  • Nové prvky signalizace a záznamu letových parametrů
  • Výškoměr kalibrovaný ve stopách (feet)

Modernizace vrtulníku Mi-35 v AČR:

  • Stabilizovanou plošinu s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
  • Multifunkční displeje včetně systému pohyblivé mapy
  • Modernizované komunikační a navigační vybavení
  • Zabudování systému identifikace cizí/vlastní letoun (IFF)
  • Kamufláž dle standardů AČR a NATO
  • Systém plánování a bojové podpory

 

 

Foto: www.military.cz


26. září 2012