Technická data Mi-17

Mi-17

Střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob.

Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1 830 litrů.

Základní taktickotechnická data vrtulníku Mi-17:

  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Cestovní rychlost: 225 km/h
  • Dolet (s 25 cestujícími): 500 km
  • Taktický dolet: 350 km
  • Maximální přeletová vzdálenost: 930 km
  • Praktický dostup: 4 500 m
  • Stoupavost u země: 4,5 m/s
  • Únosnost: 4 000 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 7 055 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg
  • Délka s otáčejícími se rotory: 25,35 m
  • Délka trupu: 18,22 m
  • Výška: 4,75 m
  • Průměr nosného rotoru: 21,29 m
  • Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,91 m

 

Mi-171Š

Vrtulník Mi-171Š je nejmodernější modifikací vrtulníku Mi-8/Mi, který vyrábí závod v Ulan-Ude poblíž Bajkalského jezera.

Tento typ se vyznačuje použitím výkonných motorů TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.

Ve zcela nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.

Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Vrtulník má modernější přístrojové vybavení, 6 vnějších závěsníků pro celou škálu výzbroje, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů a další vylepšení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti, kdy může podvěšenou výzbrojí i pohyblivými kulomety umlčovat protivníka v místě vysazení.

Vzhledem ke schopnosti nést i protitankové řízené střely nebo neřízené rakety může ničit obrněnou techniku, polní opevnění i plošné cíle. S podobným využitím AČR nepočítá, stroje však budou dodané se zmíněnými bočními závěsníky a ponesou pouze přídavné palivové nádrže, což umožní prodloužit dobu letu až na velmi pozoruhodnou hodnotu šesti hodin.

Výbava Mi-171Š:

  • Motory TV3-117VM
  • Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina (bude jí vybaveno 8 strojů)
  • Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
  • Palubní jeřáb u pravých bočních dveří s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstane běžný jeřáb s nosností 170 kg
  • Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
  • Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU) - Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
  • Vnější boční závěsníky pro až 6 přídavných palivových nádrží
  • Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
  • Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění)
  • Odpovídač civilního identifikačního systému (IFF), který umožní lety nad územím ČR bez omezení
  • Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
  • Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny

Stroje navíc budou vylepšeny například zařízením na ochlazování výstupních motorových plynů, pancéřováním, systémem nočního vidění, tlumičem vibrací nosného rotoru či přistávacími světlomety.

Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171Š bude následující:

  • Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
  • Systém pohyblivé mapy
  • Letecká radiostanice (AN/ARC 210)
  • NATO standardní palubní odpovídač
  • Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR a TACAN)
  • Havarijní radiostanice
  • Povětrnostní radiolokátor
  • Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg (namísto běžného s nosností do 3000 kg)
  • Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
  • Družicový navigační systém GPS
  • Kamufláž dle standardů AČR a NATO
  • Klimatizace kabiny
  • Systém plánování a bojové podpory
  • Multifunkční displeje

Vrtulníky vyčleněné pro integrovaný záchranný systém dostanou:

  • Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
  • Zařízení pro hašení požárů
  • Sanitní vybavení (nosítka)