Letoun AWACS pro Českou republiku - 2

V září 2008 se nejenom uskutečnily rozhovory mezi zástupci Ministerstva obrany ČR a alianční Agentury pro řízení programu vzdušného systému včasné výstrahy a řízení o možném přistoupení České republiky do tohoto programu, ale letoun AWACS se představil na pražském Ruzyňském letišti i na letišti v Ostravě - Mošnově v rámci Dnů NATO.

Popis letounu Boeing E-3A - AWACS:

Letoun AWACS

Letoun E-3A je modifikované dopravní letadlo Boeing B-707/320 s kruhovou rotační radarovou anténou. Anténa je ukryta v diskovitém radomu o průměru 9,1 m nad trupem.

V disku je kromě toho radarový subsystém, jenž umožňuje obsáhnout celý prostor od zemského (nebo vodního) povrchu až po stratosféru. Radar má pro nízko letící cíle dosah více než 322 km. V kombinaci se systémem identifikace vlastní-cizí (IFF[1]) může detekovat, identifikovat a monitorovat jakýkoliv pohyb vzdušných nebo pozemních cílů.

Na palubě letounu se nachází navigační, komunikační a počítačové subsystémy, které slouží ke zpracování, analyzování a distribuci informací ze zájmového prostoru (místo pohybu lodí a letounů).

Jako prostředek protivzdušné obrany může E-3A detekovat, identifikovat a dále monitorovat letecké síly nepřítele daleko od hranic států NATO. Na tyto cíle může navádět spojenecké útočné letouny.

Informace z E-3A jsou odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. Česká republika zatím může přijímat informace pouze hlasem. V roce 2009 se plánuje výstavba terminálu, který zabezpečí příjem dat z uvedeného vzdušného prostředku přímo ve středisku řízení a velení vzdušných sil České republiky (Control and Reporting Centre) na stanovišti Hlavenec.

 

Stručná charakteristika letounu E-3 AWACS

Základní funkce létající středisko řízení a včasného varování
Výrobce Boeing Aerospace Co.
Pohon čtyři proudové motory Pratt&Whitney TF33-PW-100A
Výkon 4x21 000 lb 4x93,4 kN
Délka 152,9 stop 46,61 m
Rozpětí 145,7 stop 44,42 m
Výška 41,8 stop 12,73 m
Rotující disk průměr 30 stop 9,1 m
tloušťka  6 stop 1,8 m  
nad trupem 11 stop 3,33 m  
Rychlost max. 530 mph 853 km/h
cestovní 360 mph 580 km/h  
Dostup 29 000 stop   8840 m
Max. vzletová hmotnost 325 000 lb 147 417 kg
Vytrvalost více než 8 hodin (bez doplnění paliva)
Cena jednoho stroje přibližně 270 miliónů amerických dolarů
Posádka čtyři (letová posádka) plus 13-19 specialistů (podle určení mise)
Zahájení výroby březen 1977

[1] Identification-Friend-or-Foe

Video:

 


Autor: Oldřich Holeček s využitím materiálů sekce obranné politiky a strategie MO