V případě letecké nehody na letišti Náměšť zasáhnou armádní hasiči

Autor: kpt. Lucie Machorková, tiskové středisko AMSE18

Letoun se blíží k zemi, při přistávání dojde k nečekané kolizi, motor začíná hořet, pilot zůstal uvězněn v kabině. I taková situace může během mezinárodního cvičení Ample Strike nastat.

V případě letecké nehody v prostoru vrtulníkové základny je okamžitě přivolána vojenská hasičská jednotka. Aby její příslušníci mohli efektivně zasáhnout, musí dokonale znát konstrukci každého letadla. A právě upřesnění bezpečnostních postupů souvisejících se záchranou pilota byly předmětem školení, které v pondělí 3. září 2018 proběhlo na letišti Náměšť.

„Nejen konstrukci, různé bezpečnostní systémy, jako je například otevření pilotní kabiny, zajištění sedaček v kokpitu nebo odepínání bezpečnostních pásů, ale i způsob navázání komunikace s pilotem, to vše potřebujeme znát od zahraničních techniků k bezpečné záchraně pilota,“ vysvětlil velitel náměšťské hasičské jednotky kapitán Jaroslav Schad a dodal: „Další důležité informace se samozřejmě týkají způsobu zneškodnění případného požáru, bezpečných vzdáleností a přístupových míst k provedení co nejúčinnějšího zásahu.“

Hasí se vodou, práškem i halonovým plynem

Hlavním hasebním prostředkem hasičů pro účinný zásah je voda, případně směs vody a pěnotvorného prostředku. K výbavě letištní hasičské techniky patří i práškové hasicí zařízení.

Z hlediska požární prevence jsou letouny na stojánce opatřeny přenosnými, případně pojízdnými hasicími přístroji. Podle velitele Schada se například pro hašení amerického stíhacího letounu F-16 Fighting Falcon používá hasicí přístroj, jehož hasivem jsou halonové plyny. Halonové plyny jsou velmi účinnou hasební látkou a v případě použití nemají devastující účinky na leteckou techniku. Halonové hasicí přístroje jsou standardní výbavou amerických leteckých techniků.

Během uplynulých čtyř ročníků mezinárodního cvičení Ample Strike naštěstí k žádné letecké nehodě nedošlo, ale školení je jeho nezbytnou součástí. „Každý rok dorazí jiná technika, a navíc každé letadlo má své specifikum, proto bezpečnostní poučení tohoto typu probíhá vždy před zahájením letových akcí,“ řekl velitel letištního operačního centra údržby kapitán Anton Harbut.