V mrazáku, v peci i na svahu. Průzkumný pandur prochází kontrolními zkouškami

Autor: Olga Haladová

Ve Vyškově v těchto dnech vrcholí kontrolní zkoušky průzkumné verze kolového bojového vozidla pandur. Šestnáct kusů těchto speciálních vozidel dostanou vojáci průzkumných čet žateckého 41. a táborského 42. mechanizovaného praporu.

"Kontrolní zkoušky průzkumné verze jsou nyní asi z 90 procent hotové a výsledky jsou zatím pozitivní. Konečné výstupy budou známy v polovině příštího měsíce," konstatuje Pavel Morong ze Sekce vyzbrojování ministerstva obrany.

Zkoušky, které provádí akreditovaná zkušební laboratoř pod VOP-026 Šternberk, ověřují především měřitelné parametry vozidla podle českých a aliančních obranných standardů. "V rámci kotrolních zkoušek u této verze jsme se zaměřili hlavně na funkčnost průzkumných systémů, u vozidla jako celku se pak ověřovala například jeho schopnost plavat, elektromagnetická kompatibilita a odolnost při extrémně nízkých a vysokých teplotách," vysvětluje. V mrazicí komoře při teplotě -32 °C se testovalo, zda fungují všechny systémy vozidla - včetně motoru. Při +44 stupních pak zabudovaná klimatizační jednotka panduru musela zvládnout vychladit kabinu vozidla na stanovenou teplotu.

Během kontrolních zkoušek, které předcházejí vojskovým zkouškám, při nichž vojáci testují schopnosti vozidla při plnění konkrétních bojových úkolů, se sledovala i jeho spolehlivost. Vozidlo muselo najet celkem tři a půl tisíce kilometrů, v terénu pak muselo prokázat, že zvládne i takové překážky jako je 220 cm široký zákop, 60 cm vysoký schod a třicetistupňový svah. "Jdeme do extrémů. Při reálném nasazení se vojáci třeba s ničím takovým nesetkají, ale naším úkolem je zjistit nejzazší limit toho, co pandur dokáže," říká Josef Zikmund, který různá vozidla pro armádu už 25 let osobně testuje.

Kontrolní zkoušky vozidlo podstupuje i proto, že se díky nim odhalí a napraví případné nedostatky ještě předtím než výrobek převezme k otestování armáda. "Nemůže se v žádném případě stát, aby z kontrolních zkoušek šlo vozidlo do vojskových zkoušek s takzvanými neshodami," zdůrazňuje.

Pandur v průzkumné verzi je jednou ze šesti modifikací, které si armáda objednala. Vozidlo má se základní bojovou verzí stejný strojový spodek i věžový komplet. Nadto je vybavené optoelektronickým integrovaným průzkumným systémem, vestavěným průzkumným radiolokátorem a výnosným systémem dálkového průzkumu. Pandur díky tomuto vybavení dokáže provádět pozemní průzkum bojiště ve dne i v noci a za snížené viditelnosti. Získané informace pak umí zpracovat a automaticky předat na nadřízený velitelský stupeň.

Kromě 72 kusů základní verze - kolového bojového vozidla pěchoty - dostane armáda ještě 11 pandurů velitele roty, 16 vozidel v průzkumné verzi a po čtyřech kusech v ženijní a zdravotnické verzi. Padesát vozidel v základní bojové modifikaci a dvě pro velitele roty už převzali vojáci 4. brigády rychlého nasazení, zbývající kusy budou dodány do konce roku 2013. „Dosavadní dodávky pandurů a ostatních druhů zboží probíhají podle harmonogramu uvedeného ve smlouvě,“ sdělil Morong.

Součástí dodávky na 107 kolových bojových vozidel a kolových obrněných transportérů Pandur II 8x8 je také logistické zabezpečení včetně dílenských přípravků, náhradních dílů a munice pro lafetované zbraně i protitankové řízené střely, dále řidičské simulátory a školení pro příslušníky armády. Do projektu se díky offsetovým programům zapojuje i řada českých firem.