První Sokol zpět ve Kbelích

Autor: kapitánka Zuzana Špačková

Včera v odpoledních hodinách přiletěl na svou domovskou základnu ve Kbelích první z deseti víceúčelových vrtulníků W-3A Sokol, které prošly generální opravou v polské firmě PZL Świdnik. S průběhem přebírky vrtulníků v polském závodě se seznámil i velitel vzdušných sil generálmajor Jaromír Šebesta.

Výrobní část polského závodu

Výrobní část polského závodu

České letectvo patří mezi nejaktivnější uživatele vrtulníků W-3A Sokol. Desetičlenná flotila těchto strojů slouží u 243. vrtulníkové letky v pražských Kbelích a na svém kontě má stovky zachráněných lidských životů. V roce 2015 rozhodlo Ministerstvo obrany o podpisu smlouvy, která zajišťuje servisní podporu všech vrtulníků W-3A Sokol. Po roce se tak z prací v polském závodu zpět do Kbel vrací první z vrtulníků. „Tyto revize a opravy byly nezbytné. Sedmi z deseti vrtulníků už v průběhu posledních několika let vypršela provozní lhůta meziopravní. To znamená, že vrtulníky jsme nemohli dále používat,“ uvedl velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik.

Při generální opravě se vrtulník kompletně "svlékne"

Při revizi vrtulníku, obecně zvané generální oprava, se vrtulník kompletně odstrojí včetně odstranění nátěrů, aby se mohla provést detailní prohlídka draku zejména na korozi a případné únavové trhliny různými defektoskopickými metodami. Zároveň ostatní agregáty vrtulníků (elektrické a radiové vybavení) jsou odesílány na generální opravy nebo revize k výrobcům, případně jsou prováděny jejich revize a opravy přímo v polském závodě. Přebírání vrtulníku po revizi není jednoduchá záležitost. Vrtulník je prakticky kompletován jako při prvovýrobě, provádí se celá řada testů a zkoušek včetně pozemních a letových, jejichž výsledkem musí být bezchybná funkce vrtulníku jako celku. „Často se stává, že tovární zkoušky dopadnou na výbornou, ale při přejímací pozemní nebo letové zkoušce se objeví nějaký technický problém nebo odchylka,“ dodává podplukovník Smik. Dodavatel pak musí tento problém odstranit a celý proces se opakuje až do úplného vyřešení všech závad zjištěných při předávání. Pak teprve je převzetí vrtulníku po revizi kompletní a vrtulník se vrací na domovskou základnu.

Tento kontrakt je významný svým rozsahem jak pro Armádu ČR, tak pro polského výrobce. Proto u této první předávky byl přítomen i velitel vzdušných sil generálmajor Jaromír Šebesta a prezident závodu PZL Świdnik Mieczyslaw Majewski. Prezident závodu představil české delegaci možnosti a výrobní prostory závodu, kde bylo možné zároveň i vidět jednotlivé kroky při generální opravě vrtulníku.

Smlouvu podepsalo Ministerstvo obrany v roce 2015 s polskou firmou PZL Świdnik z koncernu AgustaWestland. Předmětem je servisní podpora flotily vrtulníků W-3A Sokol. Práce provedené na základě této smlouvy umožní provoz vrtulníků Sokol podle potřeb armády na dalších až deset let. Vedle údržby, dodávek náhradních dílů a aktualizace programového vybavení podepsaný kontrakt zahrnuje také výcvik a školení posádek i pozemního technického personálu.

Vrtulníky W-3A Sokol jsou ve výzbroji českého letectva od poloviny 90. let

Vedle armádní přepravy a výcviku zabezpečují také leteckou záchrannou službu v Karlovarském a Plzeňském kraji, úkoly Letecké pátrací a záchranné služby pro celé území státu a jsou využívány v rámci Integrovaného záchranného systému ČR, třeba při povodních, požárech nebo v programu MEDEVAC (Medical Evacuation). „Od ledna příštího roku Sokolům a jejich osádkám přibude i úkol zabezpečení letecké záchranné služby v Jihočeském kraji,“ doplňuje k významu vrtulníků W-3A Sokol náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář.