Po opadnutí fiktivní povodně nastupují ženisté s těžkou technikou

Autor: majorka Mgr. Miroslava Štenclová, tisková mluvčí cvičení Engineer Rescuers 2016

V rámci cvičení Engineer Rescuers 2016, jehož námětem je společná humanitární operace při odstraňování následků velkých povodní na Moravě a jihozápadním Slovensku, po několika dnech záchranných prací, spojených především s evakuací, opadla voda a vrátila se do koryt řek. Nyní nastoupily ženijní jednotky se svojí těžkou technikou.

„Samotní ženisté bývají málokdy nasazeni v první fázi při nasazení sil a prostředků Integrovaného záchranného systému,“ objasnil náčelník štábu cvičení, plukovník Roman Červek.

Povodně poškodily pozemní komunikace na různých místech fiktivních obcí, strhly mosty přes řeky a podmáčely budovy, z nichž některé se částečně zřítily. Ženisté tak v rámci cvičení vystavěli šest náhradních přemostění na Moravě a Slovensku. Mostovou soupravu MS-21 vyzvedli ze Skladů státních hmotných rezerv v Doloplazech. Zřídili přepraviště pásových obojživelných transportérů (PTS-10) přes vodní tok a na několika místech zpevnili hráze, které hrozily protržením. Nezbytnými byly úpravy cest a pozemních komunikací, aby mohl pokračovat plynulý provoz a zásobování obcí.

PLavidlové přepraviště PMS

PLavidlové přepraviště PMS

Průzkumy cest i přemostění

„Příslušníci ženijních praporů vyprošťovali techniku po havárii, pomocí nákladních automobilů převáželi humanitární pomoc, jako třeba deky a ošacení na Moravě nebo jídlo na Slovensku,“ vypočítává úkoly náčelník operačního střediska, major Petr Moravec. „Téměř rutinními se pro ně stávaly průzkumy cest na vyhledávání objízdných tras v případě neprůjezdnosti pozemních komunikací a v neposlední řadě zřídili plavidlové přepraviště na Moravě a přívozové na Slovensku.“

Plavidlové přepraviště znamená, že se osoby i technika převáží pomocí obojživelného transportéru PTS-10, přívozové přepraviště je tvořeno dvěma plovoucími díly pontonové mostové soupravy PMS.

Nezbytní byli ženisté s těžkou technikou v místech, kde bylo naplavené bahno, závaly suti a trámů ze zborcených domů či na Slovensku množství kontaminované zeminy po ekologické havárii cisterny.

„Museli jsme vše odstranit a odvézt. Častými byly případy, že závaly byly na jediné příjezdové cestě, vedoucí na místo incidentu, například k lidem z domova důchodců,“ doplňuje podplukovník Petr Klepáček, velitel českého ženijního praporu, „A tak se cesta musela nejdříve zpřístupnit.“

Vzhledem k tomu, že týmy byly často složené jak z českých, tak ze slovenských vojáků, možnost společného procvičení plnění úkolu prohloubila význam celého cvičení.