Armáda » Informační servis » Zpravodajství » Letečtí záchranáři a hasiči zachraňovali zraněné na Špičáku. Naštěstí jen cvičně

Letečtí záchranáři a hasiči zachraňovali zraněné na Špičáku. Naštěstí jen cvičně

16.2.2018 • Neukáznění lyžaři, podcenění sportovních dovedností nebo technická závada na lanovce. Při záchraně lidského života hraje čas důležitou roli. Aby při náročném zásahu leteckých záchranářů v nejrůznějších krizových situacích byla záchrana co nejefektivnější, k tomu už několik let přispívá pravidelná součinnostní cvičení složek Integrovaného záchranného systému. Letos se konalo od středy 14. do čtvrtka 15. února v Železné Rudě a Špičáku, což je oblíbená lyžařská lokalita.

Přeprava raněného ve vakuové matraci
Přeprava raněného ve vakuové matraci

Planina nedaleko Špičáku se stává krátkodobým domovem pro posádky 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely a letecké záchranáře Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje. Zimní prostředí Šumavy je ideálním místem k nácviku nouzových záchranných situací. Dostat se ke zraněnému po zemi je vzhledem k extrémním klimatickým podmínkám a těžko přístupnému terénu velmi komplikované. Jedinou možností se stává záchrana ze vzduchu. Záchranáři zde cvičí slaňování z vrtulníku, přesné visení na místě a záchranné práce na lanovce. Získávají cenné zkušenosti, které mohou mít zásadní význam při záchraně lidského života, kdy jde zejména o koordinaci a čas.

Let v terénu je náročnou činností

„Létání v zasněženém horském terénu je jednou z nejnáročnějších činností, kterou může pilot ve vrtulníku absolvovat. Důvodem je zejména nevyzpytatelnost směru a rychlosti větru, sněhová pokrývka terénu a výkon vrtulníku,“ vysvětlil velitel vrtulníkové letky podplukovník Radek Henkl. „ Při vzletu nebo přistání může zvířený prachový sníh vrtulník zabalit do koule. To by posádce způsobilo velice špatnou prostorovou orientaci. Je to bílá tma. V prachovém oblaku pilot vidí maximálně dva tři metry od kabiny. Této skutečnosti se podřizuje i technika pilotáže,“ dodal podplukovník Henkl.

Pilot však nemůže ztratit vizuální kontakt se zemí. Neustále se musí orientovat podle referenčních bodů. Těch se musí držet, než se prašan takzvaně vyfouká a on s vrtulníkem přistane. Souhra posádky je v této fázi klíčová. Důležitou úlohu sehrává také palubní technik, který sleduje situaci pod strojem.

LZS zasahuje v nedostupném terénu

„Lze říci, že nastavená pravidla zásahů letecké záchranné služby přináší lepší výsledky při zajišťování dostupnosti neodkladné zdravotnické péče. Letečtí záchranáři jsou nasazováni také při dalších operacích v jinak nedostupných terénech, například na vodě, ve skalách, ve stržích a průrvách, na horách atd. Prostě všude tam, kam se jiná technika kromě vrtulníkové nedostane. Takových míst je v našem kraji nepočítaně. Naši letečtí záchranáři se často musejí co nejrychleji přemístit i tam, kde hrozí krize, havárie či jiné situace,“ řekl instruktor hasičů - leteckých záchranářů podpraporčík Karel Hůla.

Hodnoťte a doporučte:


Fotogalerie
  • Kabina vrtulníku W-3A Sokol Kabina vrtulníku W-3A Sokol Kabina vrtulníku W-3A Sokol
  • Před zahájením cvičení probíhá brífink Před zahájením cvičení probíhá brífink Před zahájením cvičení…
  • Přesun zraněného z nepřístupného místa za pomocí vrtulníku Přesun zraněného z nepřístupného místa za pomocí vrtulníku Přesun zraněného z…
  • Vrtulník W-3A Sokol na cvičení IZS v Železné Rudě Vrtulník W-3A Sokol na cvičení IZS v Železné Rudě Vrtulník W-3A Sokol na cvičení…
  • Přeprava raněného ve vakuové matraci Přeprava raněného ve vakuové matraci Přeprava raněného ve vakuové…
  • Složky IZS cvičí na Šumavě Složky IZS cvičí na Šumavě Složky IZS cvičí na Šumavě
  • Cvičení posádek vrtulníku W-3A Sokol a záchranářů HZS Plzeň probíhalo na Šumavě  Cvičení posádek vrtulníku W-3A Sokol a záchranářů HZS Plzeň probíhalo na Šumavě Cvičení posádek vrtulníku W-3A…


Záchranáři cvičí na Šumavě
Autor: kpt. Mgr. Zuzana Špačková
Nahrává se přehrávač videa ...

Autor: kpt. Mgr. Zuzana Špačková