Armáda » Informační servis » Zpravodajství » Gripeny se osmdesátkrát spojily nad Českem

Gripeny se osmdesátkrát spojily nad Českem

10.4.2013 • Celkem 80krát a poprvé nad Českou republikou se první týden v dubnu čeští piloti na letounech Gripen spojili ve vzduchu s tankerem německého letectva Airbus 310 MRTT. Do třídenního výcviku českých pilotů v tankování za letu, který se odehrával zejména nad českými Krkonošemi, se zapojilo celkem pět letounů Gripen a šest pilotů z 21. základny taktického letectva.

Samotný letový výcvik nad Českou republikou trval 12 hodin a letové hodiny německého tankeru byly čerpány z programu ATARES (Air Transport and Air to Air Refuelling and other Exchange of Services), v jehož rámci je zabezpečována přeprava ve prospěch Aliance a EU s využitím volných letových kapacit zúčastněných zemí.

Do programu Česká republika přistoupila v roce 2010 pod hlavičkou MCCE (Movement Coordination Centre Europe). Pokud se daný stát zapojí do uvedeného projektu, nabídne své kapacity a přepravu zrealizuje, získává na oplátku odpovídající počet volných letových hodin k bezplatnému zajištění vlastních potřeb pro přepravu, a to např. letouny, kterými nedisponuje. Tak tomu bylo i v tomto případě, kdy Armáda České republiky využila pro výcvik pilotů gripenů tankovací letoun německých vzdušných sil jako protihodnotu za přepravní služby poskytnuté dvěma českými letouny CASA, které v rámci programu ATARES v únoru 2013 zabezpečily přepravu vojáků maďarského kontingentu do Kosova a zpět.

Provést tankování za letu není jednoduchým úkolem. V konečné fázi spojení musí pilot vést letoun tak, aby se sbližoval s tankovacím košem rychlostí asi 5 km/h. Pokud se spojení povede, je hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota.

Výsledkem výcviku nad Českou republikou, jemuž v loňském roce předcházela náročná teoretická příprava a praktický výcvik ve švédském Ronneby, je, že v řadách českých vzdušných sil jsou dva piloti, kteří získali kvalifikaci instruktora pro tankování za letu a mohou již vést výcvik dalších příslušníků českých vzdušných sil. Další dva piloti uzavřeli výcvik se závěrem plně vycvičeni a dva zahájili praktický výcvik, ve kterém budou v následujícím období pokračovat.

Vůbec první tankování za letu absolvovali dva piloti z 21. základny taktického letectva 28. února 2012 ve švédském Ronneby pod dohledem švédských instruktorů.

„Výcvik rozšířil řadu pilotů schopných tankovat za letu a zároveň posunul naši letku o krok dál v bojových možnostech letectva,“ konstatoval zástupce velitele 211. taktické letky kapitán Pavel Pavlík. „Schopnost tankování za letu je nezbytným předpokladem pro možnou činnost českých vzdušných sil v rámci Severoatlantické aliance,“ dodal zástupce náčelníka Generálního štábu AČR generálmajor Bohuslav Dvořák.

Průměrné hodnocení (11 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.


Fotogalerie
  • Tankování za letu není jednoduchý úkol Tankování za letu není jednoduchý úkol Tankování za letu není…
  • Pokud se spojení povede, je hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota Pokud se spojení povede, je hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota Pokud se spojení povede, je hrana…
  • Jde o centimetry! Jde o centimetry! Jde o centimetry!

Autor: plukovnice Mgr. Jana Růžičková, oddělení komunikace s veřejností, Generální štáb AČR