Gripeny se osmdesátkrát spojily nad Českem

Autor: plukovnice Mgr. Jana Růžičková, oddělení komunikace s veřejností, Generální štáb AČR

Celkem 80krát a poprvé nad Českou republikou se první týden v dubnu čeští piloti na letounech Gripen spojili ve vzduchu s tankerem německého letectva Airbus 310 MRTT. Do třídenního výcviku českých pilotů v tankování za letu, který se odehrával zejména nad českými Krkonošemi, se zapojilo celkem pět letounů Gripen a šest pilotů z 21. základny taktického letectva.

Samotný letový výcvik nad Českou republikou trval 12 hodin a letové hodiny německého tankeru byly čerpány z programu ATARES (Air Transport and Air to Air Refuelling and other Exchange of Services), v jehož rámci je zabezpečována přeprava ve prospěch Aliance a EU s využitím volných letových kapacit zúčastněných zemí.

Do programu Česká republika přistoupila v roce 2010 pod hlavičkou MCCE (Movement Coordination Centre Europe). Pokud se daný stát zapojí do uvedeného projektu, nabídne své kapacity a přepravu zrealizuje, získává na oplátku odpovídající počet volných letových hodin k bezplatnému zajištění vlastních potřeb pro přepravu, a to např. letouny, kterými nedisponuje. Tak tomu bylo i v tomto případě, kdy Armáda České republiky využila pro výcvik pilotů gripenů tankovací letoun německých vzdušných sil jako protihodnotu za přepravní služby poskytnuté dvěma českými letouny CASA, které v rámci programu ATARES v únoru 2013 zabezpečily přepravu vojáků maďarského kontingentu do Kosova a zpět.

Provést tankování za letu není jednoduchým úkolem. V konečné fázi spojení musí pilot vést letoun tak, aby se sbližoval s tankovacím košem rychlostí asi 5 km/h. Pokud se spojení povede, je hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota.

Výsledkem výcviku nad Českou republikou, jemuž v loňském roce předcházela náročná teoretická příprava a praktický výcvik ve švédském Ronneby, je, že v řadách českých vzdušných sil jsou dva piloti, kteří získali kvalifikaci instruktora pro tankování za letu a mohou již vést výcvik dalších příslušníků českých vzdušných sil. Další dva piloti uzavřeli výcvik se závěrem plně vycvičeni a dva zahájili praktický výcvik, ve kterém budou v následujícím období pokračovat.

Vůbec první tankování za letu absolvovali dva piloti z 21. základny taktického letectva 28. února 2012 ve švédském Ronneby pod dohledem švédských instruktorů.

„Výcvik rozšířil řadu pilotů schopných tankovat za letu a zároveň posunul naši letku o krok dál v bojových možnostech letectva,“ konstatoval zástupce velitele 211. taktické letky kapitán Pavel Pavlík. „Schopnost tankování za letu je nezbytným předpokladem pro možnou činnost českých vzdušných sil v rámci Severoatlantické aliance,“ dodal zástupce náčelníka Generálního štábu AČR generálmajor Bohuslav Dvořák.