Češi a Chorvati jako jeden tým do afghánské mise

Autor: Pavel Lang

Na stojánce chorvatské letecké základny Zemunik (Zrakoplovna baza Zadar) končí příprava k dopolední misi. Krátce před devátou hodinou dostávají kapitáni vrtulníků Mi-171Š od řídícího létání povolení ke spouštění. Během následujících deseti minut provedou motorovou zkoušku a zkontrolují funkčnost všech systémů na palubě. Po dalším povelu z věže začínají pojíždět na místo vzletu.

Společná příprava českých a chorvatských pilotů, kteří budou od srpna letošního roku pokračovat ve výcviku létajícího a technického personálu afghánských vzdušných sil v Kábulu, pokračuje letovými misemi z letiště Zadar. „V okolí základny je dostatečný počet pracovních zón, v nichž lze plnit operační úkoly. Blízkost hor nám umožňuje intenzivní výcvik v přistávání na plochách omezených rozměrů. V rámci čtrnáctidenního výcviku provedeme také střelby z palubních zbraní,“ říká podplukovník Michael Križanec, velitel chorvatské vrtulníkové letky a upřesňuje, že plánovaný nálet na pilota je sedm hodin.

Květnový přípravný kurz lze považovat za pilotní. „Další kurz zahájíme v září. Celkově jich plánujeme uspořádat šest, a to v průběhu následujících dvou roků. Jejich obsah nebude identický. Podle aktuální situace v místě nasazení je budeme upravovat. Perspektivně lze hovořit i o jejich rozšiřování. Předběžný zájem o takovou formu spolupráce už projevili naši maďarští a litevští kolegové,“ konstatuje major Miloslav Synek ze sekce rozvoje druhů sil – operační sekce ministerstva obrany. O smysluplnosti společné přípravy koaličních posádek vrtulníků před nasazením do mise ISAF nemá nejmenších pochyb také podplukovník Rudolf Straka z 22. základny letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou, který již dvakrát mentorovacímu týmu Armády ČR v Kábulu velel: „Koordinace činnosti musí být vyladěna předem. V Kábulu už jde o velice dynamický proces, kde je třeba trvalá koncentrace na plnění každodenních operačních úkolů. Přípravný kurz je ideální možností, jak synchronizovat veškeré postupy.“

Dvouhodinová letová mise končí a dvě stosedmdesátjedničky přistávají. Z kabiny Mi-171Š s trupovým číslem 226 vystupují kapitán Robert Rajtmajer a major Krešimir Matan, ze stroje označeného č. 229 zase major Josef Kořínek a kapitán Dalibor Ivelja. „Dnešek byl zaměřený na nácviky vzletů a přistávání pod různými úhly při maximální vzletové hmotnosti a potom jsme v pracovních zónách řešili nouzové situace za letu. Složitost úkolů bude postupně narůstat a vyvrcholí operačními misemi s taktickým námětem,“ říkají shodně čeští a chorvatští piloti vrtulníků na letišti Zemunik u Zadaru.