Celá historie naší armády je spojena se značkou Tatra

Autor: (oha)

Kdybychom dnes spočítali všechny vozy Tatra na zeměkouli, přišli bychom k číslu půl milionu. Třetí nejstarší automobilka na světě, jež od svého vzniku sídlí v Kopřivnici, dodává své výrobky už odedávna také české armádě.

Celkem 3 573. Tolik vozidel v pěti různých základních typech používají čeští vojáci napříč celou armádou. Nejčastěji jsou zastoupeny Tatry T 815, kterých je téměř 2 700, druhá nejpoužívanější Tatra v armádě je typ T 810 – celkem 586 kusů.

Abychom ale byli přesní: Tatra dodávala a dodává armádě podvozky, na něž se montují takzvané účelové nástavby. Ženisté tak používají například mostní automobily či vozovky, dělostřelci mají na podvozku Tatra umístěnou houfnici DANA, zdravotníci ošetřovnu, převazovnu či operační sál. Na armádních tatrovkách „stojí“ vlastně vše, co si dokážete představit: jeřáby, dílny, skříňové nástavby, radiostanice, velitelské prostředky, přepravníky kontejnerů, cisterny na pohonné hmoty, dokončovací stroje, vyprošťovací nástavby, prostředky řízení protivzdušné obrany a tak dále.

„Armáda České republiky je téměř ze sta procent postavena na vozidlech značky Tatra a tuto unifikaci chceme zachovat,“ říká ředitel Národního úřadu pro vyzbrojování brigádní generál Pavel Bulant.

Tatra, která je dodnes synonymem pro nákladní automobil, má v armádě velice dobré jméno. Podle Pavla Bulanta jsou s ní vojáci maximálně spokojení. „S touto technikou jsem nezaznamenal žádné problémy. T 810, která je ve výzbroji od roku 2008, v pozitivním slova smyslu výrazně přesahuje standardy spolehlivosti a výskytu závad, které jsme si stanovili, a stejné je to i s ostatními typy.“

A čím jsou Tatry, s výjimkou T 810, jež má pro zabezpečení vysoké průchodivosti terénem moderní podvozek, konstrukčně velmi podobný legendární P-V3S, tak výjimečné? Je to především unikátní koncepce podvozku, jehož principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Laicky řečeno, tatrovácký podvozek v akci vypadá a chová se jako končetiny stonožky. Každé kolo zvlášť kopíruje terén a je vždy v kontaktu se zemí. Díky tomu jsou vozidla Tatra stabilnější a dokážou zvládnout i ten nejtěžší terén – hory, bažiny i písek.

Automobily Tatra nebo vozy, které mají její podvozek, používají armády 38 zemí světa. K největším odběratelům patří indické ozbrojené síly, kde jezdí zhruba osm tisíc vozů. Kopřivnický výrobek byl také úspěšně použit ve všech bojových operacích na Středním východě, kde často, jako jediné vozidlo, bylo schopné překonat zrádný písčitý terén. Schopnosti vozidla při evakuaci a zásobování obyvatel po povodních před několika dny vyzdvihl i ministr obrany Malajsie (více zde).

Tatry doprovázely české vojáky na všech zahraničních cvičeních a misích, od polárního kruhu až po tropické oblasti, a pomáhaly také doma – naposledy při povodních v roce 2010. Také z těchto důvodů nemá armáda v plánu vyměnit Tatru za jinou značku. Podle slov generála Pavla Bulanta s sebou každý další typ techniky přináší zvýšené náklady a problém s dělením logistiky. „Celá historie naší armády je spojena se značkou Tatra a věřím, že i do budoucna bude,“ uvedl. Potřeby vojáků byly v roce 2008 uspokojeny relativně velikou dodávkou typu T 810, do budoucna se tak plánuje pořízení pouze jednotlivých vozů. „V nejbližší době mohu zmínit dodávku dílenských a vyprošťovacích vozidel pro projekt Pandur, který, předpokládáme, by byl realizován na osvědčeném podvozku Tatry,“ upřesnil brigádní generál Pavel Bulant.